top of page

פייק-ניוז ועובדות אלטרנטיביות




פרשת דברים – שבת חזון


הרב אליעזר ג. שם-טוב


אחד הביטויים המפורסמים —יותר מסתם ביטוי, מושג— שנטמע עמוק בנפשנו במשך שנות הנשיאות של נשיא ארצה"ב טראמפ הוא: פייק-ניוז. "חדשות מזויפות".


באין ספור הזדמנויות, כאשר נתקל בשאלות מאתגרות שהציבו עיתונאים על אינספור נושאים, הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ הגיב בשתי מילים: "פייק-ניוז". מה שהוא בעצם אומר זה: "אני לא צריך לענות על השאלה שלך, מכיוון שהיא מבוססת על עובדות לא נכונות". בדרך כלל חילופי הדברים בין השניים היו מסתיימים שם בפתאומיות.


ביטוי זה לא רק חדר לשיח הציבורי בגלל "ההלם" שבו הוא הוצג, אלא מפני ששימש לזעזע את יסודות הביטחון עבור רבים. אם החדשות שמגיעות אלינו דרך כלי תקשורת רציניים ובעלי ותק הן שקריות או מוצגות באורח מוטה או ממוצא, כיצד נוכל לזהות חדשות שאינן "מזויפות"? איך נוכל לדעת מה נכון ומהו שקר?


בתוך כל ההקשר הפוליטי הזה, יש עוד ביטוי חדשני, שלמרות שהוא לא חזר על עצמו כמעט באותה תקופה, משך אז תשומת לב רבה בגלל מקוריותו: "עובדות אלטרנטיביות".


ב-22 בינואר 2017, במהלך מסיבת עיתונאים במענה על שאלה שנשאלה יועצת ארה"ב לנשיא, קליאן קונווי, בנוגע לתיאור של דובר הבית הלבן על כמות ההמונים שנכחו בהשבעה של הנשיא טראמפ שלא תאם את המספרים שדווחו בעיתונות, היא אמרה: "מה שאתה אומר הוא שקר. הדובר שלנו סיפק עובדות חלופיות". ההלם שתשובה זו גררה זיכה את הביטוי במקומו בהיסטוריה (נכון להיום (19/7/23) היו כמעט שני מיליארד חיפושים בגוגל לביטוי הזה; 500,000,000 יותר מחיפוש המילה "תנ"ך"!).


חכמינו מלמדים אותנו שלכל דבר בעולם יש פוטנציאל לשמש לטובה עבורנו. מקרה זה אינו יוצא מן הכלל. אנו יכולים ליישם את הרעיונות של "חדשות מזויפות" ו"עובדות אלטרנטיביות" בדרכים שימושיות ובונות.


להלן כמה דוגמאות שעולות בראשי:


אנו נוטים לקבוע עובדות על סמך התפיסה שלנו לגביהן. זה נכון גם לגבי איך שאנחנו רואים את עצמנו. לפעמים אנחנו פשוט צריכים להגיד לעצמנו שהדעות האישיות שלנו —על עצמנו— הן לא יותר מ"פייק ניוז!", "עובדות אלטרנטיביות!". סוף פסוק.


השבת הקרובה, השבת שלפני צום תשעה באב, נקראת שבת חזון. הסיבה לשם זה היא העובדה שבשבת זו אנו קוראים את ההפטרה המכילה את נבואת ישעיהו המתחילה במילים "חזון ישעיהו"[1]. הנבואה הספציפית הזו נקראת תמיד בשבת שלפני תשעה באב בשל תוכנה המביא את דברי ה' אל העם היהודי בעקבות התנהגותו.

רבי לוי יצחק מברדיצ'ב —מראשוני גדולי החסידות— לימד שהמילה "חזון" אינה רק מפני השם של ההפטרה, אלא גם מפני שבשבת זו ישנו חזון. כל אחד מקבל חזון —ברמה הרוחנית— של בית המקדש השלישי שייבנה במהרה בימינו במקום שתי בתי המקדש הראשונות בהר הבית, על ידי המשיח.


זאת אומרת שאת פירוש הפסוק המנבא על נפילתה וחורבנה של ירושלים ובית המקדש, לוקח הרבי למקום של צמיחה וחזון אודות הגאולה והבניה המחודשת שלו.


כיצד מתאחדים שני הקצוות הללו, חורבן בית המקדש ובנייתו מחדש, במילה אחת "חזון"?


אחת התשובות היא שהדרך להתמודד עם ההרס היא על ידי הדמיית הבנייה (מחדש) שתבוא לבסוף. כאשר אדם מדמיין כמה הדברים יכולים להיות טובים יותר בעתיד, החזון הזה יניע אותו להתקדם ולנוע לעשייה ממשית כדי לגרום לזה לקרות.


זה לא רק מנגנון בריחה שנועד לגרום לו להרגיש טוב יותר על ידי חלום וחזון על זמנים טובים יותר, במקום להתמודד באופן מעשי עם האמיתי והנוכח. אסור לבלבל בין חלומות לבין פנטזיה. לחלום זה לקבל חזון של איך דברים צריכים ויכולים להיות, ואז לעבוד קשה כדי לממש את החזון הזה. פנטזיה היא כאשר אדם מדמיין עולם או מצב טוב יותר, ומחכה באמונה שזה יקרה, מבלי לטרוח לעשות משהו כדי לעזור לזה לקרות.


הצעד הראשון להצלחה הוא לחלום לאן אתה רוצה להגיע. חזון. אם ברור לך מה אתה רוצה לבנות, למה ואיך, תוכל לסבול טוב יותר תקופות של הרס וכשלונות עד שתגיע לאותו מקום שחלמת. הדר. ויקטור פרנקל הי' מצטט: מי שברור לו ה"למה" של החיים יכול לסבול כמעט כל "איך".


סבא שלי, הרב בנציון שם טוב, עליו השלום, נהג לומר שזה בסדר לחלום חלומות גדולים, כל עוד העיניים שלך פקוחות.


כאשר דימוי עצמי נמוך מרים את ראשו המכוער מכל סיבה שהיא, פשוט השתמש בכלי הנשק האפקטיביים: לפרק אותו על הסף כ"חדשות מזויפות" או כ"עובדות אלטרנטיביות" והמשך לפעול לקראת עתיד מזהיר יותר. למד כיצד לומר לעצמך: התפיסה השלילית שלי היא "חדשות מזויפות" ויש "עובדות חלופיות". אם תחשוב עליהם, תראה אותם ותשיג עתיד הרבה יותר טוב.


לסיכום, הכלי של השבוע הוא: בין אם אתה חושב שאתה יכול או חושב שאתה לא יכול, אתה צודק.


————————————


1. ישעיהו א, כז.

bottom of page