top of page

האם דולר וחלום הם באמת כל מה שאתה צריך?

פרשת מקץ


הרב אליעזר שם טוב


אחת הסלוגנים ששימשו בעבר את מערכת הפרסום של הגרלת הלוטו של מדינת ניו יורק היא:

All You Need is a Dollar and a Dream.


המשמעות היא, כמובן, שכל מה שאתה צריך זה דולר אחד כדי לראות את החלומות שלך מתגשמים.

האם זה באמת כל כך קל?


מה שטמון במשפט הקליט הזה, הוא דווקא מסר מעניין: לא מספיק לחלום; צריך גם לעשות משהו כדי להגשים את החלומות שלך, להשקיע לפחות דולר אחד. כי בלי דולר אחד (לכרטיס) אין לך שום סיכוי לזכות בלוטו.


ישנם, למעשה, שני סוגי חלומות, אלו שמהם לא רוצים להתעורר וכאלה שאי אפשר לחכות שיפסיקו. אני לא מתייחס רק להבדל בין חלומות מתוקים לסיוטי לילה, אלא למשהו אחר: חלומות פסיביים וחלומות אקטיביים, להתעורר מהראשון זה מדכא, אך מהשני קמים עם מוטיבציה.


בואו נראה איך זה עובד.


כדי שחלומות אישיים לא יהיו רק בריחה מהמציאות אלא גם ישמשו כצעד ראשון לעבר הגשמתם, התורה נותנת לנו שני תנאים: 1) בחלום חייב להיות כלול מסר פרודוקטיבי; 2) אדם חייב לעשות משהו כדי לעזור לו להתגשם.


אנו מוצאים את הניגוד הזה בין חלומותיו של יוסף המתוארים בקריאה של השבוע שעבר לבין חלומות פרעה שעליהם קוראים השבוע, מקץ.


החלום הראשון מבין שני החלומות של יוסף מתחיל בכך שהוא ואחיו עובדים בשדה ואוספים את תבואת גבעולי החיטה. פרעה, לעומת זאת, חולם שהוא רואה באופן פסיבי את הפרות השמנות והרזות יוצאות מהנילוס, ואחריהן שיבולי התבואה השמנות והרזות.


הבדל נוסף: חלומותיו של יוסף מתחילים באירועים ארציים — איסוף אלומות התבואה — וממשיכים בחלום שבו הוא רואה פעילות שמימית: השמש, הירח ואחד עשר כוכבים הקדים לכוכב שלו. פרעה, לעומת זאת, חולם רק על עניינים ארציים, תחילה על בעלי חיים ואחר כך על צמחים.


בכך התורה מלמדת אותנו איך עלינו לחלום: (א) לשאוף תמיד למעלה ו(ב) לצפות לעבודה קשה. לחלום על הרבה פנאי ועושר חומרי אינו המתכון היהודי לחיים מאושרים.


אנו מוצאים גם שכאשר פרעה חלם את חלומותיו, הוא לא יכול היה להירדם וקרא לכל יועציו שיעזרו לו לפרש אותם. איש לא הצליח להרגיע אותו בפירושים שלהם עד שבא יוסף.


מה היה זה בפירושו של יוסף שגרם לפרעה להרגיש שזו התשובה הנכונה והוא יכול לחזור לישון?


חכמינו מסבירים שגדולתו של יוסף הייתה בכך שראה בחלומות פרעה לא רק סוג של נבואה עתידית על מה שעומד לקרות במצרים, אלא שהיה כלול בחלום גם הפתרון והתשובה מה צריך לעשות בנידון: במהלך שבע שנות השפע צריך לנקוט בצעדים אקטיביים כדי לשרוד את שבע שנות הרעב שיבואו לאחר מכן.


המסר שלנו לשבוע זה הוא מתכון לחלום מוצלח: שאפו להצליח על ידי מאמצים ולא להצליח בלי מאמץ. הצלחה שמגיעה באמצעות מאמץ גדול ממשיכה; למה שבא בקלות אין יציבות אמיתית. בא בקלות הולך בקלות.


אני נזכר במה ששמעתי משני אנשים חכמים עם הרבה יותר ניסיון חיים ממני, המשמשים שילוב תמציתי של הנאמר לעיל: הרב הראשי לישראל לשעבר, ישראל מאיר לאו שליט"א, אומר לא פעם שאנחנו היהודים לא שואלים "מה יהיה?" אלא "מה עושים?". סבי מצד אבי, הרב בנציון שם-טוב ז"ל, ביטא זאת כך: זה בסדר לחלום, כל עוד לא עושים זאת בעיניים עצומות.


ולסיום: אנו בזמן חג החנוכה, בו אנו זוכרים את הניסים שקרו ועדיין קורים; מעניין לציין שגם החלומות וגם הניסים מאתגרים את תפיסת המציאות שלנו. אם אתה רואה מציאות שגורמת לך לחרדה או מדכאת אותך, זכור שני דברים: 1) תפיסת המציאות שלך היא לרוב לא יותר מאשר יצירת הדמיון שלך, וכשתפקח את עיניך המפלצות יצאו מתחת למיטה, ו-2) אם אתה עובד — קשה — כדי לשנות את המציאות, הניסים הצפויים יתרחשו.


חנוכה שמח!


(מבוסס על לקוטי שיחות ג, עמודים 820 – 822)


bottom of page